2008-03-05

DE RIDDERS VAN DE TEMPEL DER WIJSHEID (2)




... the Templars were entrusted with a number of secret missions. One of these was to work for the linking of Christianity and Islam.

De tempeliers wisten een werk van de diepste ketterij in zo’n vroom mysterie te verhullen dat zowel legende als auteurs de vurige ijver van de kerkvaders overleefden. - Malcolm Godwin.


De ridders en andere belangstellenden stroomden toe en de orde werd overladen met schenkingen. Het verhaal gaat dat men de Ark des Verbonds vond met daarin o.a. de Tafelen der Getuigenis met de goddelijke wetten van getal, maat en gewicht en andere belangrijke documenten zoals genealogieën.
(St. Bernard in die tijd de belangrijkste geestelijke na de paus, heeft God ooit gedefinieerd als: “lengte, breedte, hoogte en diepte” een nogal opmerkelijke visie voor een christen!)

Overigens verklaart de al eerder genoemde Orde van Sion zonder veel omhaal dat ze in het bezit is van de Ark des Verbonds en dat deze, te gelegener tijd, zal worden terug gegeven aan Israel! Men vermoed dat de ark zich nu bevindt in de omgeving van Rennes-le-Château, in de kapel van Saint Mary of Sion in het Ethiopische Axum, of in het Schotse Rosslyn Chapel. (Hugues de Payens was en bleef getrouwd met Catherine St. Clair van Roslin, wat op zich uiterst verbazingwekkend was). Ook de crypte van de kathedraal van Chartres wordt genoemd als één van de mogelijke bergplaatsen. Er wordt zelfs gefluisterd dat er ooit vijf arken werden gebouwd die allen nog in takt zijn!?

Het was in die tijd dat de graalromans en de legende van koning Arthur ontstonden. Rond 1200 verschijnen “Le Conte del Graal” en de“Parzival” die bijna gelijktijdig in het Frans en het Duits werden uitgebracht door Chrétien de Troyes en Wolfram von Eschenbach. (Kan het toeval zijn dat Chrétien de Troyes vlak bij een van hoofdkwartieren van de tempeliers te Payens leefde?)

Deze graalromans impliceren dat er een alternatieve apostolisch lijn bestond en verwijzen naar een koninklijk bloed en een mysterieuze familie. Deze tak beschikte over een geheime kennis die de officiële kerk niet bezat. Chrétien de Troyes heeft het over “Le Chevalier Vermeil”, de Rode Ridder waarmee hij duidelijk op de tempeliers zinspeelt.

De graalteksten lijken dus op een bedekte en symbolische wijze het ware gedachtegoed van de tempeliers uit te dragen. De Belgische auteur en vrijmetselaar Piet van Praet is wel heel stellig in zijn bewering dat de graalliteratuur het verhaal verteld van deze geheime tak. De graalromans zijn lange tijd verboden lectuur geweest, maar waarom eigenlijk? Waarom zouden de kerkelijke autoriteiten teksten over een heilige kelk verbieden? Deze moeten dan wel een inhoud hebben gehad die de kerk niet bepaald welgevallig was!

Ook de tarotkaarten hebben bij de verspreiding van deze versluierde gnostische boodschap een rol te hebben gespeeld. Het is begrijpelijk dat de katharen en de tempeliers in de oorspronkelijke versies een geschikt voertuig voor de verspreiding van hun ideeën hebben gezien. De tarot symboliseert de zoektocht, die de neofiet op zijn inwijdingspad aflegt. Deze veronderstelling wordt nog aannemelijker wanneer men weet dat speel c.q. tarotkaarten al snel na de opheffing van de tempelorde tot het werk van de duivel worden gerekend. De kerk verketterde deze kaarten als de “sporten van de ladder naar de hel”.

Gilden van handwerkslieden ontstaan en er is een bescheiden begin van een burgerij (door de kruistochten worden veel horigen vrije burgers) en dan verschijnt plotseling uit het niets de gotische bouwkunst. Dit nu was mogelijk geworden door de herontdekking van de wetten der goddelijke geometrie. In feite waren ook alleen de tempeliers financieel gesproken in staat omdergelijke grootschalige projecten te financieren. De tempeliers en cisterciënzers waren de stuwende kracht achter de bouw van de grote gotische kathedralen, zoals die van Chartres. Zij waren de enigen die ze konden betalen. (tussen 1100 en 1300 ontstonden er meer als 300) De ongeëvenaarde kathedraal van Chartres was een compendium van hun universum. Door het ontstaan van een burgerij waren er trouwens ook veel grotere kerken nodig dan voorheen. De vroegere kapellen, die alleen toegang boden aan de edelen, konden onmogelijk de grotere massa's aan vrije burgers bevatten.

Vanaf 1118 tot aan haar ogenschijnlijke verdwijning in 1314 oefende de orde grote invloed uit op het wereldgebeuren, niet alleen in militair-, politiek- artistiek en sociaal opzicht maar vooral ook door haar wetenschappelijke- en economische activiteiten. Ze hebben de mond-op-mond beademing geïntroduceerd in Europa. De tempeliers worden beschouwd als de uitvinders van de wisselbrief en in feite waren zij de beheerders van de eerste centrale bank van Europa en vormden zij 's werelds eerste multinationale organisatie. Papiergeld bestond in die tijd niet en de koopman liet in een commanderij zijn contante geld achter en ontving een gedateerde en getekende wisselbrief. Dan ging hij naar de plaats wij hij zaken wilde doen en liet zich in de aldaar gevestigde commanderij contact uitbetalen.

Nooit tevoren en nooit meer daarna bestond er in de wereld een machtiger en invloedrijker instituut. En ook nooit heeft een organisatie zo tot de verbeelding van het grote publiek gesproken als die van de tempeliers. En wat zou het avondland er anders hebben uitgezien, wanneer de tempeliers al hun plannen hadden kunnen uitvoeren!

Met de vraag of de Tempelieren al dan niet schuldig waren aan de verschrikkelijke daden, waarvoor ze uiteindelijk werden aangeklaagd, heeft de eeuwen door niet alleen het wetenschappelijk onderzoek, maar ook de volksfantasie bezig gehouden.

Ook vinden de meeste serieuze onderzoekers van onze tijd, kijkend naar de werkelijk aantoonbare feiten, onvoldoende gronden voor de vermeend "bewezen schuld" van de orde in haar geheel. Me is het er goeddeels over eens dat de tempeliers - aldus Campbell - geofferd werden door een lafhartige paus om de eerzucht van een hebzuchtige koning te bevredigen".

De meeste historici zijn het er tegenwoordig wel over eens, dat Filips de Schone van Frankrijk vooral in de eigenlijke tempelierenschat geïnteresseerd was. Sterker nog: hij had de absurde ambitie om zelf aan het hoofd te komen staan van de verenigde orde van johannieters en tempeliers.
M.J. Krück von Poturzyn schijft daarover: "Het verbazingwekkende project was in een geschrift van de zeer koningsgezinde publicist Pierre Dubois opgenomen en zou door Filips persoonlijk op schrift zijn gesteld. N.l. het plan om de orde van tempeliers en die van de johannieters te verenigen en zichzelf aan het hoofd daarvan te plaatsen, de Franse kroon ten gunste van één van zijn zoons - de oudste was toen zestien jaar - af te staan en als Koning van Jerusalem te gaan regeren". Hij zou zo niet alleen de beschikking krijgen over de inkomsten van beide ridderorden, maar ook over het leeuwendeel van alle prelaturen, bisdommen en geestelijke orden. Dit kwam neer op niets minder dan een universele monarchie, waarin al het geld van het Avondland zou samenstromen.

De tempeliers boekten ook grote vooruitgang in de landbouw en introduceerden allerlei nieuwe methoden om de opbrengsten te vergroten. Door de vele schenkingen ontvingen ze vaak allerlei waardeloze percelen (men wist wel wat men schonk) die echter door nieuwe landbouwmethoden toch in cultuur en tot bloei konden worden gebracht. De tempeliers kochten of ruilden percelen zodat ze vooral in het bezit kwamen van stukken land die langs de grote verbindingswegen lagen. Op die manier verwierf men in de loop der tijd een netwerk van goed beveiligde handels- en verkeersroutes.

Ook had men gezien het tij mee, want vastgesteld is dat de periode van 900 – 1300 de gemiddelde temperatuur in Europa iets hoger was lag als daarvoor, hetgeen natuurlijk ook behulpzaam was, bij het vergroten van de opbrengsten.

Geen opmerkingen: